Forum Hovedsiden
Forum for medlemmer og andre fiske-interesserte.

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

NÅ GÅR DET NOK MOT TRYGG IS PÅ FERSKVANNENE VÅRE.

Start Nytt Tema   Svar på Tema     Forum Hovedsiden -> Isfiske
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Kjaka

Kjaka

Ble Medlem: 18 Nov 2005

InnleggSkrevet: Fre Des 18, 2009 8:32 pm    Tittel: NÅ GÅR DET NOK MOT TRYGG IS PÅ FERSKVANNENE VÅRE. Svar med Sitat

Jeg ville tro att det meste av ferskvannene nå er i ferd med å bygge en tykk is,iallefall nå med de siste dagers kulde.
Gradestokken har jo vist noe sånn som en 5-8 minusgrder(kaldere på innlandet) i noen netter nå,og slikt blir det sikker is av,det er iallefall helt sikkert.

Isfiske kan faktisk i veldig mange tilfeller være litt mere vrient enn andre typer fiske. Hvis man da ikke er veldig godt kjent i de vannene man fisker, så kan det faktisk være en mye større oppgave å faktisk finne ut hvor fisken holder til når vannet er dekket med is.

Selv de med god erfaring som isfiskerne kan noen gang bare bli sittende å riste på hodet over at de aldri finner den fisken som de faktisk vet er under islokket.
Her er det nok som ellers,flytt deg litt innimellom og ikke bli sittende bom fast og vent på att fiske skal oppsøke deg,men omvendt.

Her er både ørret og abbor som vi kan fiske etter her i vårt nærområde.
Det er enkelt og billig isfiskeutstyr man egentlig trenger,her trenger man ikke bruke mange kronene på selve pilestikka eller fiskestangen,snøre og snelle.
Det som koster med isfiske er faktisk isboret,det koster fra 500-600 kroner og oppover til langt over 1000 kroner.
Man klarer seg derimot veldig godt med ett isbor til rundt 500-600 kroner, visst man da ikke blir helt hekta på isfiske,da kan man investere i ett langt dyrere isbor,men det er en annen historie.

Isfiske etter ørret er mange ganger og de aller fleste ganger faktisk, en skikkelig tålmodighetsprøve,det er helt sikkert.
Ørreten er ofte skikkelig treg med stor T under vinterens isfiske. Den må omtrent "tirres på kroken" for at den skal bite på vinteren virker det som.
Dette er nok en sannhet med store modifikasjoner vil jeg bestemt tro, men det er altså en kjensgjerning at ørreten dog faktisk er en god del slankere om vinteren naturlig nok.

Hvis jeg personlig skal isfiske i et innlandsvann der jeg vet det er mye ørret som f,eks Vestre Grimevannet, starter jeg alltid med mormyshka. Helst så starter jeg faktisk også med en ganske stor en,da i fargene gull, blå eller grønn. Det er disse som har gitt meg best resultater,selv om det er mange år siden sist jeg isfisket nå,så vil jeg ikke tro dette har forandret seg noe som helst.

Slår det feil, så justerer jeg meg ned til mindre størrelser og kanskje en annen farge. Det er likevel viktig at man ikke bruker en alt for liten mormyshka, fordi krokene på disse ofte ikke er beregnet til å kjøre stor ørret.
Isfiske med mormyshka forutsetter at du fisker aktivt og kan være utrolig spennende hvis fisken faktisk er i bettet. Hvis du enten ikke orker å fiske aktivt, eller har flere pilkestikker, så er mulighetene tilstede for å sette ut et "ståsnøre". Jeg agner ståsnørene mine med meitemark uten blink av noe slag. Ståsnørene skal beveges minst mulig og har derfor blitt en favoritt blant mange "late" isfiskere.

Balansepilken er også verdt å prøve på isfiske etter ørreten, men ofte kan de bli litt for store,men jeg har da fått fin fisk på de også.
Til slutt bruker jeg lokkemeite. Lokkemeite er en isfiske metode som egentlig er helt det samme som røyeblink metoden, bare at skjea er mindre og gjerne også kan ha en litt annen form. Som regel agnes kroken under skjea med meitemark, men det er verdt å prøve maggot også.
Maggot som er spyfluelarver fåes kjøpt både hos Stein Grønberg på Grønberg Sport,og hos Jakt og Friluft på Stoa stort sett hele vinteren igjennom,begge disse har vel også meitemark tilsalgs vil jeg tro,men her er jeg ikke sikker så det må dere eventuelt klarere selv.

For mange så er det isfiske etter abbor eller skjebbe som vi her så langt sør som Lillesand gjerne da sier.
Det er skjebbe eller abbor i flere av våre lokale lokaliteter,bla annet både Østre og Vestre Grimevann ikke minst Tysskil og Vestervannet så her er nok av vann og prøve seg etter abboren hvis man vil.

Abboren er et populært mål for isfiskere. Det er en fisk som man rett og slett bare kan hale opp hvis man treffer rett med utstyr og plass. De fleste foretrekker å bruke pimpel med lyskrok. Ofte så trenger du ikke å agne pimpelen hvis fisken er i bettet, det er bare om å gjøre å få isfiske utstyret så raskt som mulig ned i hullet.
Men en boks med maggot er alltid ett must uansett spør dere meg.

Skulle du likevel ikke ha hell med pimpel fisket ditt, så kan det være lurt å prøve en lyskrok med andre farger eller å bytte agn på kroken. Fjærmygglarver, maggot er begge gode alternativer, men jeg holder en knapp på fjærmygglarver og maggot.

Derfor fisker jeg også ofte med da helst maggot men også fjærmygglarver. Et tredje alternativ kan være å prøve mormyshka som etter ørreten.

Som du sikkert har fått med deg så er det igjen denne variasjonen som er budskapet.
Prøv til du finner ut hva som faktisk fungerer på akkurat den dagen du er ute. Hvem vet, kanskje du helt på egenhånd finner ut noe som vil gjøre ditt isfiske mye mer effektivt.

Et annet tips jeg har og som iallefall er ett must,det er å sørge for å ha varme nok sko,støvler eller støvletter når du er på isen,og da gjerne i tilegg iallefall ha en litt stor isoporplate e.l.

Det finnes veldig mange forskjellige typer sko/støveletter som vil gjøre denne jobben med å holde deg god og varm på benene utmerket.
Husk på at du ikke kjøper sko/støvletter som er for trange, da vil du nemlig fryse uansett hvilke sko du har.
Selv bruker jeg noen støvler som heter "Dock Boot"og er storfornøyd med dem,men isopor har jeg alltid med meg i tilegg, uansett. Very Happy
Her er linken til ei utrolig god bok om dette med isfiske:

http://sittapir.sit.no/produkt/isfisketips-9788292708064.aspx

Isfiske skal som alt annet fiske ikke være ubehagelig,men en stor kos,da gjerne og aller helst med både ett lite bål og dertil hørende pølser eller annen god mat! Very Happy Very Happy Very Happy

Skitt Fiske og God tur:Men Husk For All Del: Exclamation

SIST MEN IKKE MINST:HUSK ALLTID ISPIGGER...............ALLTID ISPIGGER. Exclamation Exclamation Exclamation

Isfiske.jpg
 Beskrivelse:
Ei god bok om Isfiske av Pierre Aker,som i sin tid var i Sølvkroken i Arendal.
 Filstørrelse:  10.08 KB
 Vist:  153 Gang(er)

Isfiske.jpg

Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema     Forum Hovedsiden -> Isfiske Alle klokkeslett er EET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
Du kan vedlegge filer i dette forum
Du kan laste ned vedlagte filer i dette forum